Почистване, смазване и тунинг на DAIWA 125M

Go down

Почистване, смазване и тунинг на DAIWA 125M

Писане  Вельо on Пон 30 Апр 2018 - 21:29

Тази макара ми е подарък от един изключително ерудиран човек, който имах честта и щастието да познавам - Сашо Данчев, потомък на един от братя Данчови – съставителите на първата българска енциклопедия от 1936г. За огромно мое съжаление той вече не е на този свят. Това, вкратце, е нейната история с мен. Това я прави важна за мен.

Макарата е произведена в Япония. Изключително просто, прецизно и надеждно направена. Преди намесата ми нямаше нито един лагер, но нямаше и луфтове. Като недостатък може да се отбележи, че много лесно поема пясък и много трудно се чисти от него. Това я прави крайно неподходяща за плажен риболов. Друг недостатък, който подозирам е, че поради конструкцията си няма добър кастинг. На трето място – този модел се предлага с две шпули – дълбока и плитка, като на мен се е паднала плитката.  Всичко това за мен значи, че макарата отива право в щукарския арсенал – не се иска нито впечатляващ кастинг, нито много влакно, нито има пясък.

И сега по ред – общ изглед.
[You must be registered and logged in to see this image.]

Mark of  precision – много точно казано. Не знам какви са новите Дайви, но тази е пипната до десети от милиметъра.

[You must be registered and logged in to see this image.]

Понеже е със затворена шпула и на практика няма бигел, този палец играе неговата роля:
[You must be registered and logged in to see this image.]

Когато се натисне бутона отпред палецът се прибира и замятането става възможно.
[You must be registered and logged in to see this image.]

Прецизността и вниманието в детайлите винаги ме е респектирала – месингови втулки, на които лагерува короната.
[You must be registered and logged in to see this image.]

Контрата за обратния ход – малко шумно, но невероятно просто и надеждно направена.
[You must be registered and logged in to see this image.]

Пясъкът, за който споменах по-горе. По-нататък в разглобяването има по-фрапантен случай.
[You must be registered and logged in to see this image.]

Механизмът на врътката на аванса. Понеже събира мръсотия, при почистване трябва да се внимава да не се загуби някоя от шайбите.
[You must be registered and logged in to see this image.]

Короната с двете месингови втулки – все още много добре работещи.
[You must be registered and logged in to see this image.]

Гняста беше по-малко от очакваното, но на места чудесно спечена. Постъпателното и възвратно движение на шпулата се регулира от двете горни оси, като горната е вал и върти бигела. Средната е същинската, която управлява движението на шпулата, а долната управлява аванса.
[You must be registered and logged in to see this image.]

Всички оси се държат на зегерки, които трябва да се извадят, за да се разглоби макарата.
[You must be registered and logged in to see this image.]

[You must be registered and logged in to see this image.]

За да се извади шпулата трябва да се извади зегерката отпред, после бялата капачка и пружината под нея.
[You must be registered and logged in to see this image.]

[You must be registered and logged in to see this image.]

Вилката с оста, която придвижва шпулата напред и назад.
[You must be registered and logged in to see this image.]

Образец за прецизно влакнонареждане!!!
[You must be registered and logged in to see this image.]

Механизмът на аванса и пясъка, който няма как да се изчисти, ако макарата не се разглоби до тук.
[You must be registered and logged in to see this image.]

Макарата – напълно разглобена. Всяка група части е оградена с червено и описана в легендата под снимката
[You must be registered and logged in to see this image.]

1 – корона
2 – бигела с оста
3 – шпулата и вилката с оста
4 – частта от аванса, която се сглобява отпред
5 – задната част на аванса
6 – пружина, капачка и зегерка, които държат шпулата към черната втулка на аванса
7 – компонентите на пиньона, заедно със зъбното колело и вилката за двете оси, които обуславят влакнонареждането
8 – двете втулки, които махнах
9 – палецът и пружината на контрата за обратен ход
10 – винтовете на капачката

След като измих всичко, започнах сглобяването – където се трият пластмасова и друга част използвах силиконова грес, а за триещи се метални части – литиева.
Втулката, на която се върти шпулата – в основата си се влияе от авансовия механизъм. Намазана със силиконова грес.
[You must be registered and logged in to see this image.]

Авансовият механизъм. Липсва управляващия вал.
[You must be registered and logged in to see this image.]

Управляващият вал на авансовият механизъм. Резбата е лява и е намазана със силиконова грес. Болтът контактува с метална част и е намазан с литиева.
[You must be registered and logged in to see this image.]

“Шасито” на макарата със сглобения аванс.
[You must be registered and logged in to see this image.]

Шпулата с управлението на възвратно – постъпателното движение.
[You must be registered and logged in to see this image.]

Капачката но шпулата.
[You must be registered and logged in to see this image.]

Пиньонът. Засекът предава въртенето на вала на бигела.
[You must be registered and logged in to see this image.]

Всичко по вала на бигела. Единствено съм сгрешил положението на пиньона – трябва да е обратно. Иначе не може да се монтира зегерката.
[You must be registered and logged in to see this image.]

И тук е грешна посоката на пиньона. Шайбите са 3 – дебела и две тънки (отляво – надясно).
[You must be registered and logged in to see this image.]

Положението на пластинката, която фиксира врътката на аванса.
[You must be registered and logged in to see this image.]

Почистената корона. Както се вижда, едната втулка е наранена от употреба. Двата лагера върху тях решиха този проблем и осигуриха на макарата още много години живот (ако нещо извънредно не й се случи)
[You must be registered and logged in to see this image.]

Размер на лагерите:
- Десен – 14х8х4
- Ляв – 14х8х4. Тук втулката беше с ширина 3,5мм и при затваряне на капака макарата затягаше при работа. С известно престъргване на капачката този проблем се реши.

Смазването и затварянето на макарата са ясни и затова няма снимки. След описаната процедура, макарата  работи чудесно. Остана само да я оборудвам с адекватен плетеняк и да свърши забраната за щука.

Това е всичко.
avatar
Вельо
...........................
  ...........................

Регистриран на : 04.02.2013
Брой мнения : 246 Рожд.дaта : 31.10.1973
Години : 44

http://www.bgjourney.com/

Върнете се в началото Go down

Re: Почистване, смазване и тунинг на DAIWA 125M

Писане  КИРО on Вто 1 Май 2018 - 5:57

Благодарско за урока. worshippy worshippy
avatar
КИРО
...........................
  ...........................

Регистриран на : 16.05.2009
Брой мнения : 20840 Рожд.дaта : 17.12.1957
Години : 60

Върнете се в началото Go down

Re: Почистване, смазване и тунинг на DAIWA 125M

Писане  костреж on Вто 1 Май 2018 - 12:16

Колега ,когато бях на твоите години извършвах същата дейност .
Та имах магазинче рибарско и частично дейноста ми беше ремонт на пръти и макари ,сега имам огромен арсенал от зап части за стари чакръци но само
обират прахоляците .Ако те интересуват ПОДАРЯВАМ ти ги,само дай адрес да ти ги пратя . sunglasses2
avatar
костреж
...........................
  ...........................

Регистриран на : 27.06.2011
Брой мнения : 221 Рожд.дaта : 09.07.1965
Години : 52

Върнете се в началото Go down

Re: Почистване, смазване и тунинг на DAIWA 125M

Писане  Вельо on Вто 1 Май 2018 - 13:08

костреж написа:Колега ,когато бях на твоите години извършвах същата дейност .
Та имах магазинче рибарско и частично дейноста ми беше ремонт на пръти и макари ,сега имам огромен арсенал от зап части за стари чакръци но само
обират прахоляците .Ако те интересуват ПОДАРЯВАМ ти ги,само дай адрес да ти ги пратя . sunglasses2
По принцип благодаря за предложението, но искам да уточня, че това не ми е дейност - това са мои макари и описвам какво им правя - пък дано свърши работа на някой.
Ще ти изпратя на ЛС адреса си, а дали ще ми изпратиш частите прецени - може на друг да свършат повече работа.
avatar
Вельо
...........................
  ...........................

Регистриран на : 04.02.2013
Брой мнения : 246 Рожд.дaта : 31.10.1973
Години : 44

http://www.bgjourney.com/

Върнете се в началото Go down

Re: Почистване, смазване и тунинг на DAIWA 125M

Писане  Sponsored content


Sponsored content


Върнете се в началото Go down

Върнете се в началото


 
Permissions in this forum:
Не Можете да отговаряте на темите